Sök:

Sökresultat:

42 Uppsatser om Den förlorade symbolen - Sida 1 av 3

Symbolers synlighet mot ett informationsbÀrande grÀnssnitt

Svenska försvarsmakten utvecklar sedan en tid ett datoriserat ledningstödssystem (FUM SLB) som skall stödja ledning vid markstrid. Problem har uppstÄtt med de i systemet ingÄende symbolerna vad gÀller synlighet mot bakomvarande kartgrÀnssnitt.Syftet med föreliggande arbete har varit att undersöka om symboler med tillÀggseffekter sÄsom skuggverkan och transparent ifyllnad ökar i synlighet jÀmfört med symboler utan tillÀggseffekter. Synlighet definieras i rapporten som urskiljningsbarhet av symbolerna mot bakomvarande kartgrÀnssnitt och urskiljningsbarhet av detaljer i symbolerna.SÄvÀl kvantitativa undersökningar som kvalitativa har genomförts. I de kvantitativa undersökningarna kan inte ökad synlighet faststÀllas pÄ grund av varierande resultat. För de kvalitativa undersökningarna har symbolen med skuggverkan upplevts öka i synlighet jÀmfört med symbolen utan tillÀggseffekter..

Konsumenters attityd till etiska och miljömÀssiga mÀrkningar - möjliga förklaringar till "konsumentglappet"

Det blir allt vanligare med etiska och miljömÀssiga mÀrkningar pÄ livsmedel. Med bryggkaffe som exempel Àr syftet med uppsatsen att undersöka konsumenters attityd till symbolerna KRAV, RÀttvisemÀrkt, Rainforest Alliance och EU-symbolen för ekologiskt jordbruk. Genom att undersöka attityden kan möjliga förklaringar till det sÄ kallade ?konsumentglappet? urskiljas samt förslag till hur glappet kan minskas. Den teoretiska huvudmodell som anvÀnts Àr ?The ABC-model of attitudes? och som analysunderlag anvÀnds positionering och valkriterier.

Förpackningens kulturella symboler- en kvalitativ studie om symbolernas inverkan vid attitydformation

VÄrt syfte Àr att skapa förstÄelse för hur kulturella symboler pÄ förpackningar pÄverkar konsumentens attityder till produkten. Detta gör vi genom att undersöka hur symboler och förpackningar uppfattas och vilka tankar och kÀnslor som dessa kan förmedla till konsumenten.Vi har anvÀnt oss av ett hermeneutiskt angreppssÀtt och en öppen ansats. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning med 15 livsmedelskonsumenter i Äldrarna 20-65 Är. Dels har vi anvÀnt oss av ett projektivt associationstest för att undersöka hur symbolerna i sig uppfattas av konsumenten. Vi har ocksÄ anvÀnt oss av ostrukturerade djupintervjuer dÀr symbolerna och förpackningarna diskuterats.

Bonus som symbol

Bonus har under vÄren 2009 varit ett starkt kritiserat Àmne. Flertalet skandaler har varitbelysta av media, ledare har antingen tagit emot eller efter kritik avstÄtt frÄn bonus i denrÄdande lÄgkonjunkturen. I denna studie behandlar vi det omtvistade Àmnet bonus som ensymbol dÀr vi söker förstÄelse för laddningen ordet bonus har fÄtt. För att komma sÄ nÀraverkligheten som möjligt valde vi att utföra en kvalitativ fallstudie pÄ tvÄ företag somanvÀnder symbolen bonus. Studien kommer inte att resultera i en generaliseringsteoribland företag i allmÀnhet utan Àmnar inge förstÄelse för specifika situationer.FörhÄllandet kring varje företag Àr unikt och mÄste dÄ ocksÄ behandlas dÀrefter, studienkommer dÀrför visa hur det kan vara inte hur det Àr.Vi kommer i studien ta er genom tre steg med början i empirin, för att sedan lÄta dig tadel av vÄr tolkning av ordet bonus.

Likhet och inte likhet : LĂ€rares undervisningsmetoder och elevers kunskaper om begreppen lika med och inte lika med i Ă„r 1.

Syftet Àr att undersöka hur tvÄ lÀrare pÄ tvÄ olika skolor introducerar och arbetar med begreppen "lika med" och "inte lika med" i Är 1 och vilka kunskaper och vilken förstÄelse elva elever har om begreppen. Vi anvÀnde en kvaliatativ undersökningsmetod bestÄende av intervjuer och en matematikdiagnos.LÀrarnas undervisningsmetoder överensstÀmmer vid introduktionen av begreppet "lika med", men ingen av dem arbetar med begreppet "inte lika med". Den ena klassen bestÄr uteslutande av elever med svenska som förstasprÄk medan den andra bara har en elev med svenska som förstasprÄk. En skola arbetar mer med gruppövningar, problemlösningar, vardagsanknutna uppgifter och talar mer matematik medan den andra fokuserar mer pÄ sprÄket, anvÀnder Montessorimaterial och fÀrdiga lÀromedel.Eleverna lyckas bÀttre med uppgifter dÀr de kan anvÀnda sig av laborativt, konkret material eller dÀr det finns bÄde bild och symbolsprÄk i kombination, Àn med uppgifter som enbart innehÄller abstrakt symbolsprÄk. De har inte arbetat med symbolen "inte lika med" men majoriteten löser ÀndÄ de uppgifter som innehÄller symbolen.

NyckelhÄlsmÀrkta livsmedel : En kvalitativ studie om hur symbolen uppfattas och hur konsumenter vÀljer och varför

Inledning: NyckelhĂ„lssymbolen infördes i Sverige Ă„r 1989 i syfte att hjĂ€lpa konsumenter vĂ€lja hĂ€lsosamma livsmedel. Enligt Riksmaten vuxna 2010 ? 2011 Ă€ter en stor del av den svenska befolkningen för lite frukt och grönsaker, samt för lite fullkorn och fiber. MĂ„nga Ă€ter för mycket salt, socker och mĂ€ttat fett. År 2013 uppgav 98 procent av konsumenterna att de kĂ€nde till nyckelhĂ„lssymbolen.

Uttorkning av betong med tillsatsmaterial

PÄ uppdrag av CWR Engineering AB har en undersökning utförts över huruvida det Àr möjligt att skapa ett verktyg som kan hjÀlpa den mekaniska konstruktören inom processindustrin att höja kvalitetssÀkringen och effektiviteten i sitt arbete med utrustningsritningar. Arbetet i utvecklingsprocessen i processindustrin strÀvar mot en tvÀrfunktionalitet. All konstruktion grundas i Piping and Instrumentation Diagram (P&ID) dÀr processen för exempelvis en kemikaliefabrik beskrivs i 2D-format med rörledningar, utrustningar och instrument specificerat till sort, men inte position. Dessa utrustningar ska sedan beskrivas detaljerat i en 2D-ritning. 2D-ritningen Àr i sin tur underlag för modellering av utrustningen i 3D.

Parametriska symboler för utrustningsritningar inom processindustrin

PÄ uppdrag av CWR Engineering AB har en undersökning utförts över huruvida det Àr möjligt att skapa ett verktyg som kan hjÀlpa den mekaniska konstruktören inom processindustrin att höja kvalitetssÀkringen och effektiviteten i sitt arbete med utrustningsritningar. Arbetet i utvecklingsprocessen i processindustrin strÀvar mot en tvÀrfunktionalitet. All konstruktion grundas i Piping and Instrumentation Diagram (P&ID) dÀr processen för exempelvis en kemikaliefabrik beskrivs i 2D-format med rörledningar, utrustningar och instrument specificerat till sort, men inte position. Dessa utrustningar ska sedan beskrivas detaljerat i en 2D-ritning. 2D-ritningen Àr i sin tur underlag för modellering av utrustningen i 3D.

Det nya nyckelhÄlet - Hur vÀl kÀnner konsumenten till nyckelhÄlets förÀndring?

OhÀlsan i vÀrlden sÄ som i Sverige Àr stor (Becker, 2002). Varje Är dör flera personer av kostrelaterade sjukdomar sÄ som hjÀrt- kÀrlsjukdom (Socialstyrelsen, 2001). DÄliga matvanor Àr en av de största pÄverkbara riskfaktorerna för flera kroniska sjukdomar (WHO, 2003). För att minska ohÀlsan har Livsmedelsverket och FolkhÀlsoinstitutet pÄ uppdrag av regeringen tagit fram en handlingsplan för bÀttre matvanor och ökad fysisk aktivitet. I handlingsplanen finns en punkt som sÀger att vi bör öka konsumtionen av nyckelhÄlsmÀrkta produkter (Livsmedelsverket & FolkhÀlsoinstitutet, 2005).

SkolÄr 4 elevers uppfattning av likhetstecknet och lÀroböckernas framstÀllning

Syftet med denna studie var att undersöka skolÄr 4 elevers förstÄelse av likhetstecknet. Vi ville Àven studera hur symbolen presenteras i elevernas lÀroböcker och mot bakgrund av tidigare forskning diskutera hur detta kan pÄverka deras förstÄelse av begreppet. I studien anvÀnde vi oss av tre insamlingsmetoder: en kvantitativ undersökning, kvalitativa intervjuer och en textanalys av lÀroböcker för skolÄr 3 och 4. VÄr undersökning visar att Àven om eleverna uppvisar bra förstÄelse av likhetstecknet nÀr de löser uppgifter av strukturell typ, har de svÄrigheter med att muntligt beskriva likhetstecknets funktion. Textanalysen synliggör att andelen utsagor av operationell typ som framhÀvs i lÀroböckerna för Äk 3 minskar betydligt i lÀroböckerna för Äk 4.

Symbolens betydelse vid introduktion av algebra - med Ă„ldersaspekten som betydande faktor

Vi har funderat över hur vi som blivande lÀrare skulle kunna förbÀttra elevernas förstÄelse inom algebra. Syftet med detta arbete var att ta reda pÄ vad symbolen har för betydelse vid algebrarÀkning och huruvida det kan vara givande att introducera pre-algebra i större utstrÀckning i tidigare Ärskurs. Med symbol menar vi det tecken som representerar den okÀnda variabeln i algebra. För att undersöka detta har en observationsstudie genomförts i Ärskurs fem och tvÄ tester i Ärskurs tvÄ och sju. Sammanlagt deltog 178 elever.

Elevers förstÄelse av likhetstecknet

Syftet med denna undersökning var att undersöka elevers förstÄelse för likhetstecknets betydelse i skolÄr 3. I undersökningen anvÀnder vi oss utav ett test för att se hur eleverna uppfattar likhetstecknet nÀr de löser matematiska utsagor skriftligt som involverar likhetstecknet. Vidare kategoriserades eleverna utifrÄn deras förstÄelse för likhetstecknet för att sedan se om de intervjuade eleverna bearbetar och angriper en matematisk utsaga som involverar likhetstecknet pÄ ett sÀtt som stÀmde överens med vad det skriftliga resultatet visade. VÄr undersökning visar att majoriteten av elever i denna klass har en operationell förstÄelse för likhetstecknet vid skriftlig behandling men beskriver det muntligt som om de hade en relationell förstÄelse. Det kan bero pÄ att pedagogers framstÀllning beskriver symbolen som en relation mellan tal ?det skall vara lika mycket pÄ varje sida? men anvÀnder likhetstecknet operativt t.ex.

Hur tre lÀromedel introducerar additionstecknet, subtraktionstecknet och likhetstecknet

Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lÀromedel gÄr tillvÀga vid introduceringen av additions-, subtraktions- och likhetstecknet. Den metod som valdes var en komparativ textundersökning av tre olika lÀromedel. De lÀromedel som undersöktes valdes utefter en intention att fÄ en bredd pÄ studien. Resultatet visade att symbolerna introduceras pÄ olika sÀtt och i olika ordning i de tre lÀromedlen. HÀr framkom att likhetstecknet inte alltid fÄr den huvudroll som teorin pÄtalar att den bör ha, vilket kan försvÄra elevernas förstÄelse för symbolen.

"a Àter upp b" : hur gymnasieelever översÀtter mellanmatematiskt sprÄk, symbolsprÄk och vardagssprÄk

Syftet med denna studie var att undersöka hur gymnasieelever översÀtter mellan tre matematiska sprÄkformer (symbolsprÄk, matematiskt sprÄk och vardags-sprÄk). Studien anvÀnde ett slags test, en kunskapsdiagnos, för att undersöka detta. Gymnasieelever frÄn samma program i tre olika Ärskurser fick möjlighet att delta i studien. Diagnosen var uppdelad i tre översÀttningsomrÄden: frÄn matematiskt sprÄk till symbolsprÄk, frÄn symbolsprÄk till matematiskt sprÄk och till sist frÄn symbolsprÄk till vardagssprÄk. Resultatet visar att gymnasieeleverna, oavsett Ärskurs, har problem med översÀttningarna.

PopulÀrkultur i förskolan ur ett genusperspektiv

Syftet med denna undersökning var att undersöka elevers förstÄelse för likhetstecknets betydelse i skolÄr 3. I undersökningen anvÀnder vi oss utav ett test för att se hur eleverna uppfattar likhetstecknet nÀr de löser matematiska utsagor skriftligt som involverar likhetstecknet. Vidare kategoriserades eleverna utifrÄn deras förstÄelse för likhetstecknet för att sedan se om de intervjuade eleverna bearbetar och angriper en matematisk utsaga som involverar likhetstecknet pÄ ett sÀtt som stÀmde överens med vad det skriftliga resultatet visade. VÄr undersökning visar att majoriteten av elever i denna klass har en operationell förstÄelse för likhetstecknet vid skriftlig behandling men beskriver det muntligt som om de hade en relationell förstÄelse. Det kan bero pÄ att pedagogers framstÀllning beskriver symbolen som en relation mellan tal ?det skall vara lika mycket pÄ varje sida? men anvÀnder likhetstecknet operativt t.ex.

1 NĂ€sta sida ->